FÉL-KUPOL, SZABÁLYOS ÉSZAK-NYUGATI ARC

Christian Dreyer: ". Összesen 8 napot voltam távol." És visszatért a Half Dome-Regular Northwest-rel. Képriport erről a híres nagy falútról.

Ennek megfelelően

Minden alpesi fiú arról álmodozik, hogy egyszer gránit nagy falat hódít meg. Ha a Baffin-sziget túl hideg, a Trango-torony túl magas és a Paine-tornyok túl nehezen elérhetők, akkor csak a kaliforniai Yosemite-völgy marad. Közvetlen járattal San Franciscóba, és bérelt autóval ugyanazon a napon négy óra alatt az 1000 m magas "Völgybe". Alex Huber egyébként azt is észrevette, hogy kényelmesebb, mint havi viharban megfordulni minden évben 6 hetes utazás és akklimatizáció után az Ogre-n.

Két szuperkőzet van a Völgyben: El Capitan (El Cap) és Half Dome. Körülbelül 20 másik nagy csúcs van még mindig körül, de a világhírnév valójában csak a kettő.

A "kupola" jelentése kupola: a "félkupola" kerek és levágott függőleges ÉNy-i oldallal rendelkezik. A függőleges azt jelenti, hogy a függőleges függőleges. Ez volt a célja Royal Robbinsnak, Mike Sherricknek és Jerry Gallwas-nak 1957-ben, akik 5 nap alatt 24 pályás útvonalat találtak - talán 15 csavar segítségével - ("Rendszeres északnyugati arc"), és ezáltal a "Hegymászás aranykorának" korszakát. "(kép a megfelelő útvonalon). Ennek a korszaknak a további csúcspontjai az Al Cap-i "The Nose" (Harding 1958) és "Salathé" (Robbins, Frost, Pratt 1961) voltak, mire az amerikaiak új technológiájukkal (pl. Dru Westwand, Hemming- Robbins 1962).

Nagy fal taktika?

Már tervezés közben észrevettük, hogy Kaliforniában az emberek másképp gondolkodnak, mint mi. Míg az Alpokban a taktika általában "gyorsabb, mint az időjárás következő hirtelen esése", addig az örök napon "maradj hűvös, ember" érvényes. Ennek megfelelően vesz egy hatalmas hordtáskát, mindent összecsomagol, amire csak szüksége lehet - beleértve a hálózsákokat, a fekvő szőnyegeket, a kazettás magnót, a sört, a szúnyogpermetet és a kannabiszt -, és ezt az ördögien nehéz dolgot kényelmesen, hosszan hosszan, két kötélen húzza meg (húzózsinór és alsó-alsó vonal). ) utánuk. Ennek megfelelően két-három napra van szüksége a "Regular Northwest Face" -hez.

De inkább alpesi

De mi az elején említett osztrák alpesi fiúk vagyunk, és félünk a fenyegető kötélsalátától, az elakadt hátizsáktól és a sok bivouac-tól (a bivouacok ugye nagyon hidegek). Ezért úgy döntünk, hogy inkább az útvonalat választjuk a Totenkirchl West Face-hez hasonlóan - nem ez volt a 21 hangmagasság? Ennek megfelelően hálózsákjainkat csak a fal tövéhez húzzuk (kép a jobb oldalon). A falban csak egy hátizsákunk van a második hegymászónak 6l vízzel, egy sürgősségi bivak zsák, mentőtakaró, anorákok és kötszerek. Sok vas: két ék- és barátkészlet, 15 gyorshúzás, egy ikerkötél, egy-egy kötéllétrák - de nem horog és kalapács.

Napkeltekor már a 3. állványon

5-kor beérünk a sötétben. Előző este már felfedeztük az első 3 SL-t (fenti kép), hogy rákattinthassunk a fényszórókkal bemutatott barátokra és ékekre. Amikor a heveder összes anyagával szétválogatom, véletlenül kinyitom a mobil kulacsomat. Egy liter nem tervezett súlycsökkentés a sötét mélységbe zuhan. Nem számít: minél könnyebb, annál gyorsabb.

Ezután következetes vezetőváltással folytatódik. Csodálatosan szilárd gránitrepedésekben az út abszolút klasszikus módon halad felfelé. A szabad hegymászás és a mesterséges járatok állandó változásban vannak: 5.12-ig (kb. 8+) teljesen szabadnak kell lenned, de csak 5.9 (6) -ig szabadon mászunk, mert időnk nyomás alatt vagyunk, és inkább gyors magasságot szerzünk. A kezek hamarosan megkapják azt a tipikus "nagyfalú megjelenést" - magnéziumtól fehérek, vörös foltokkal a sok kicsi, könnyen vérző mini sérülés miatt.

Robbins keresztezi a keskeny kéményeket egészen a Big Sandy Ledge-ig

Az első "kulcspont" egy inga kereszteződés a 10. hangmagasságban, amelyen keresztül 10 órakor érjük el a fal középső részét. Royal Robbins ehhez 9 csavart használt, ezért a "Robbins traverse" ma nem boszorkányság. Ezt követően azonban kényelmetlen lesz: keskeny kéményeket csak belül kell rögzíteni, de kifelé fel lehet mászni. Gyávák vagyunk és belül választunk. Ez azt jelenti, hogy szorít. Szitkozódás és rontás alatt megnyerjük a 14. standot (kép a jobb oldalon).

A tempó kissé lelassult, mert - mint az USA-ban szokott - mindent magának kell biztosítania. Ahelyett, hogy horogról horogra járna, mint a Kaiserben, itt ékeltől ékig, vagy barátként dolgozik. Ritka kivétel a lefoglalt ékek, valamint a fúrás helyzete.

A nagyszerű 17. hangmagassághoz - a "Double Cracks" - ökölkapcsokra és kabátokra van szükség. Ez vezet a "Big Sandy Ledge" -hez, egy 2x8 m széles platformhoz, amely körülbelül 500 m magasságban van a fal alapja felett (kép lent). Egy bivakot általában ott biztosítanak, de ennek is nagyon szépnek kell lennie. Most csak 14 óra van, a nap éppen a csúcsgerincen téved és ma először melegít bennünket - kellemes a korábban meglehetősen hűvös északi arc légkör után, bár számunkra soha nem volt túl hideg.

A Zig Zags a hála Istennek párkányhoz

Néhány korty víz után (a hátizsák már sokkal könnyebb) leküzdjük a három kulcsmagasságot: a "Zig Zags" kb. 50 cm mély, tökéletes derékszögű kereszteződések, amelyek mesterségesen másznak (számunkra) a "Visor" felé (kép lent ). A napellenző egy kb. 10 m kinyúló, 50 m széles csúcstető, amely mivel a Robbins keresztiránya minden felfelé nézéssel közelebb mozog, és úgy tűnik, hogy elzárja a fal kijáratát.

Szerencsére a 20. hangmagasság után megjelenik a híres "Hála Istennek párkány", amely hála Istennek, a vízszintes ernyő alatt körülbelül vízszintesen 25 méterrel balra vezet. Furcsa módon a topóban nincsenek nehézségek, ezért feltételezem, hogy kényelmesen átmehet hozzá. Ha az első 10 méter jól sikerül, rohadtul szoros lesz a dolog. Úgy érzem, mintha James Bond a szomszéd ablak felé néző párkányon egyensúlyozna. Sajnos a fal most ívelt, és önkéntelenül le kell ugranom, és a kezeimmel a párkányhoz kell kapaszkodnom (kép lent). A fene egye meg, csak a legjobbat kell emelni és csúszni rajta, hogy centiméteres távolságot tegyen. Nem túl elegáns, de működik.

Kilépés és csúcs

Utolsó sokk: 10 m-es repedezett kémény 5.8-as fokozattal, amelyhez egyszerűen nem tudok biztosítékot tenni. Akármi is - a Piaz és újabb, energiamegtakarításra már nincs szükség. Most egy rövid csavaros létra (kép a jobb oldalon) és a két magasság a csúcsig. Néhány túrázó, hitetlenkedve ránk nézve, harmonikusan beleolvad a csodálatos panorámába. Este 18.30 van, tehát 13.30-ra volt szükségünk - de valamivel hosszabb ideig, mint a Totenkirchl-nél.

Gyorsan lőjük fel a köteleket és ereszkedjünk át a drótkötél által biztosított keleti vállon. Elképesztő négy túrázó az emelkedőn, nagy hátizsákkal - siklóernyők? Te tagadod. Két kissé kényelmetlen ereszkedés után, 20-kor visszaérünk a fal tövében lévő hálózsákunkhoz. Mivel este 8 óra körül sötétedik, úgy döntünk, hogy ismét ott töltjük az éjszakát, hogy másnap kényelmesen leereszkedjünk a völgybe. Szóval a helyi tavasszal ünnepelünk (napi 2,5 literrel elég szomjas vagy), és ismét felnézünk a grandiózus falra.

Hirtelen sziszegés felettünk. Ösztönösen felugrunk, mert tartunk a zuhanó szikláktól, amelyek itt gyakran előfordulnak. Hatalmas árnyék rohan felénk a napellenzőtől. A szívem szinte megáll. De hirtelen az árnyék távolságot nyer a faltól, és még mindig magasan mozog felettünk a völgy felé. Most a fejemen lő - "alapugró"! Olvastam róla, de soha nem láttam. Azt is tudom, hogy ez itt, a Nemzeti Parkban szigorúan tilos. Kinyújtott karokkal és lábakkal, hevederes lábakkal közte, fütyül mellettünk és egy szélén a völgybe. Remélhetőleg mégis húzta az ejtőernyőjét, legalábbis nem láttunk semmit.

Öt perc elteltével további három pont jön le az ernyőrről - további három alapugró. Ezek közelebb maradnak a falhoz, és az ernyőket kb. 100 m-rel magunk fölé húzzák. Halljuk az egyik kiáltást a másiknak: "Nem tudom hinni, kibaszottan ugrottam a Half Dome-ot." Nos, ugyanez vonatkozik ránk, módosítva: "Nem hiszem el, hogy kibaszottan felmásztunk a Half Dome-ra". Így fejezed ki magad itt.

Hegymászó: Christian Dreyer, Alexander Ruckensteiner

Felemelkedés dátuma: 2002. július 16

A szerkesztő megjegyzése: Arra a kérdésre, hogy mennyi ideig tartott az egész út, Christian a következő választ adta nekünk:

. 8 napig voltam távol, július 11-19. 12 órát repül San Franciscóba, és 4 órát vezet Yosemite-be. Majd 3-4 napig mászni a gránitba (meg kell szokni!). Magának a Half Dome-nak csak két/három napra van szüksége: emelkedés + 3 SL (3h + 3h), fal (13.5h), ereszkedés (3-4h) felállítása. A legtöbb ember 1 bivakót csinál a Big Sandy Ledge-en, van, aki 2 bivakot is.